IWC Vintage Collection Ingenieur Automatic

zet hier je horlogefoto's en reviews neer!

IWC Vintage Collection Ingenieur Automatic

Berichtdoor Dimer op vr mei 21, 2010 17:08

In 2008 bestond IWC 140 jaar. Ter ere van deze verjaardag ontwierp IWC de Vintage Collection. Van alle zes families werd het eerste model opnieuw uitgebracht in een modern jasje. Het design en de technologie in deze serie is up to date, maar het reflecteert nog wel de stijl van de originele modellen. Toen ik deze modellen voor het eerst zag konden ze me niet echt heel erg boeien. De Aquatimer vond ik wel leuk, maar de rest van de serie vond ik absoluut niet interessant. Door mijn werk bij Ace Juweliers zag ik deze modellen elke dag en ik begon de Ingenieur steeds mooier te vinden. Het kwam nooit voor dat er klanten in de winkel kwamen voor de Vintage Ingenieur, maar als ik het horloge liet zien waren mensen altijd onder de indruk van het ontwerp. Vooral de kracht van het simpele ontwerp sprak erg aan. De Ingenieur groeide bij mij ook steeds meer. Vorige week kon ik het niet meer aan en heb ik 'm besteld. Afgelopen maandag kwam ie binnen en hij is niet meer van mijn pols af geweest.

Het ontwerp van de 2008 Vintage Ingenieur is onder andere gebaseerd op de IWC R. 666 AD uit 1955. De Ingenieur kwam in vijf verschillende versies, met en zonder datum en met verschillende wijzerplaten.

Afbeelding

IWC zelf laat in de media vooral dit model zien:

Afbeelding

Ook dit is een IWC R. 666 AD. De Ingenieur uit 1955 had een diameter van 36.5mm (voor die tijd een zeer groot horloge) en in de kast tikte het 8521 calibre met het Pellaton opwind systeem. In 1944 nam IWC een nieuwe technische directeur aan, Albert Pellaton. Hij was verantwoordelijk voor het eerste automatische uurwerk van IWC, het 81 en 85 calibre in 1950.

Pellaton systeem:
Afbeelding

Calibre 8521
Afbeelding

Toen de Ingenieur in 1955 werd gepresenteerd werd hij niet heel erg enthousiast ontvangen. Het was geen spectaculair of sexy horloge. IWC zag de Ingenieur als de civiele versie van de Mark XI. Net als de Mark XI had de Ingenieur een weekijzeren binnenkast om magnetische velden te weerstaan en net als bij de Pilot gaat het bij de Ingenieur om de functionaliteit. Omdat de Ingenieur voor de particuliere markt was ontworpen, werd hij, zoals boven afgebeeld, in verschillende vormen aangeboden.

Advertentie uit 1955
Afbeelding

Het meeste lijkt de nieuwe Vintage Ingenieur op het model uit 1966 met het 8531 calibre:

Afbeelding

Het verbaast me dan ook dat IWC een Ingenieur laat zien die eigenlijk niet echt lijkt de 'replica'.

Fast forward naar 2005. Na de evolutie van het bekende Gerald Genta ontwerp zag de IW3227 het levenslicht met het nieuwe IWC 80110 calibre.

Afbeelding

Dit calibre zit ook (ongeveer) in de Vintage Collection Ingenieur. Het 80110 caliber is een stevig en solide uurwerk en maakt uiteraard ook gebruik van het Pellaton systeem. Het Pellaton systeem wordt gezien als het meest effectieve en betrouwbaarste opwind systeem wat in beide draairichtingen opwindt. Het systeem wordt dan ook al ruim 50 jaar gebruikt.

Afbeelding

Het belangrijkste tijdens de ontwikkeling van het uurwerk was de schokbescherming en dit werd bereikt door een unieke oplossing. Door middel van een flexibele rotorbrug wordt de rotor tijdens zij en horizontale schokken beschermd.

Afbeelding

Vintage Collection Ingenieur:
Afbeelding

Het uurwerk wat in de huidige Vintage Collection Ingenieur zit heeft dus duidelijk echte Ingenieur roots. Het grootste verschil tussen de echte Ingenieur en de nieuwe 'hommage' is dat de vernieuwde Ingenieur geen weekijzeren binnenkast heeft en een saffieren achterdeksel. Naar mijn mening doet dit afbreuk aan het originele concept van de Ingenieur. Het geeft echter wel de mogelijkheid om dit prachtige uurwerk te bekijken! Het idee van de Vintage Collection is ook de geschiedenis te laten zien in combinatie met de huidige techniek.

Afbeelding

Afbeelding

De reden dat ik heb gekozen voor de Vintage Collection Ingenieur is allereerst dat ik het een van de mooiste IWC's op dit moment vind voor mij. Ik heb een kleine pols, dus niet alle IWC's staan mij goed. De Vintage Ingenieur is 42.5mm en dat kan precies. De simpelheid van het ontwerp spreekt mij ook zeer aan. Geen fratsen of functies die ik toch niet gebruik. De tijd en datum is eigenlijk alles wat ik nodig heb.

Afbeelding

Als je dichter op het horloge gaat kijken zie je hoe mooi de kast is afgewerkt. De afwisseling van gepolijste randen en gesatineerde vlakken geeft een mooi beeld.

Afbeelding

De kroon is een stuk kleiner dan het origineel. Het is dezelfde kroon als die je tegenwoordig gewend bent bij IWC. Niets verrassend dus.

Afbeelding

Het horloge draagt erg comfortabel en is heel erg goed afleesbaar. De gepolijste uur indexen geven een mooi contrast tegen de zwarte wijzerplaat. Ook de luminova gloeit mooi.

Afbeelding

Hoe meer ik naar het horloge kijk, hoe mooie ik 'm begin te vinden. Het mooie van dit model is dat hij met een alligator band perfect bij een pak past. Hij oogt dan klassiek en netjes. Nu draag ik 'm op een zwarte NATO en ook dat misstaat 'm zeker niet. Hij wordt dan een stuk sportiever en door de kast hoogte van 14.5mm heb je ook nog wat op je pols. Met een waterdichtheid van 12bar kan er ook makkelijk mee gezwommen worden. Voor mij is dat een belangrijke eigenschap.

Nog maar een paar plaatjes doen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het enige minpunt wat ik kan bedenken is hij door het saffieren achterdeksel geen weekijzeren binnenkast heeft en dus niet, waarvoor de Ingenieur eigenlijk is ontworpen, antimagnetisch is. Deze Ingenieur is misschien een van de meest ondergewaardeerde IWC's en dat is zonde. Het is een prachtig horloge met alle kenmerken die voor mij relevant zijn.

En dan nog drie foto's om het af te leren :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Verschillende info komt van IWC, The Purists en Frizzellweb
Afbeelding
Dimer

Keer terug naar Foto's & reviews