BTW terugvorderen

algemene horlogepraat hier!

BTW terugvorderen

Berichtdoor Abe op za aug 27, 2005 15:28

Hoe zit dat nu precies? Ik daarnet op een site onderstaand verhaaltje tegen.

FREE PORT… NO TAX
If the purchase is done by a legal body living in a European Union Country, Italy excluded (art. 40 D.L. 331/93), or is done by whoever living outside all European Union Country, Italy included, this will be Vat-free (art. 8 a D.P.R. 633/72).

Kun je BTW terug vorderen op aangeschafte horloges? Hoe werkt zo iets precies?
Abe
Moderator

Berichtdoor Euc- op za aug 27, 2005 15:58

als je een bedrijf hebt wel, dacht ik..
Wat hij zegt.
Euc-

Berichtdoor @lf op za aug 27, 2005 17:53

Als het goed is wordt er bij aankopen binnen de EU geen btw geheven in nederland, maar is de btw al betaald in het andere land dus die hoef je niet nog een keer te betalen, maar volgens mij moet je bij aankopen buiten de EU gewoon btw betalen en is die ook niet terug te vorderen.
@lf

Berichtdoor Hein op za aug 27, 2005 17:55

Ik vraag me ook af: ik heb ooit gehoord dat je in Zwitserland een horloge zonder BTW kunt kopen, waarna je het officieel hier zou moeten invoeren. als je dat niet doet bespaar je dus aardig wat.
KLopt dit?
Hein
Moderator

Berichtdoor Euc- op za aug 27, 2005 18:18

Hein schreef:Ik vraag me ook af: ik heb ooit gehoord dat je in Zwitserland een horloge zonder BTW kunt kopen, waarna je het officieel hier zou moeten invoeren. als je dat niet doet bespaar je dus aardig wat.
KLopt dit?

Ja

Maar wel zorgen dat je niet gepakt wordt door de douane, anders ben je alsnog de *** :)
Wat hij zegt.
Euc-

Berichtdoor Abe op za aug 27, 2005 18:21

Is het prijskaartje in Zwitserland er dan al een zonder de BTW of moet je daar specifiek naar vragen?
Abe
Moderator

Berichtdoor jeroen op za aug 27, 2005 18:26

als je een horloge buiten de eu koopt en het op laat opstuuren moet je het inklaren bij de douane er moet ook een faktuur bij je horloge zitten als je kan afspeeken met die gene waar je het horloge koopt dat je er een faktuur met een veel lagere prijs op doet als je er bv op zet qwatch 90 eur belaal je geen belasting anders betaall je ook veel minder en als je een horloge koopt in het buitenland een belasting vrij land bv tennerife doe het horloge gewoon om en stuur de verpakking en doos gewoon naar je zelf op dan betaal je niets bij duure horloges heb je je reis er zo uit en de garantie is toch internationaal
jeroen

Berichtdoor Abe op za aug 27, 2005 18:30

Jeroen, bedankt voor je uitleg. Het gaat mij echter meer om de aankoop in het land zelf. Dus geen online aankoop. Van opsturen is dan dus geen sprake.
Abe
Moderator

Berichtdoor jeroen op za aug 27, 2005 18:34

als je je klok in zwitserland koopt is het horloge daar belasting vrij dan moet je het inklaren als je terug komt in nederland dus mischien toch intresant om het horloge om te doen en de doos op te stuuren
jeroen

Berichtdoor Misha op za aug 27, 2005 18:57

jeroen schreef: en als je een horloge koopt in het buitenland een belasting vrij land bv tennerife doe het horloge gewoon om en stuur de verpakking en doos gewoon naar je zelf op dan betaal je niets bij duure horloges heb je je reis er zo uit en de garantie is toch internationaal

Dat is wel een handige tip jeroen! 8)

Maar zou de douane niet mogen vragen op het vliegveld " he leuk horloge in Tennerife gekocht?" Ook al kunnen ze dat natuurlijk niet aantonen.
(Ben nooit met vliegtuig gegaan, dus ben niet echt bekend met gang van zaken op vliegvelden :oops: )
"When a strong man uses weak methods, then weak methods can become strong --- but when a weak man uses strong methods, then strong methods become weak!"
Misha

Berichtdoor jeroen op za aug 27, 2005 20:25

ben al 15 keer naar tenerife geweest en nog nooit hebben ze mij gevraagt waar komt het horloge of goude ketting vandaan je moet wel zorgen dat het niet opvalt dus trui of jas.
vragen ze je het is het jou word tegen het zijne en zal je en factuur moeten laten zien dat je het horloge hier hebt gekocht dat is wel te doen een goedgesprek met een juwelier doet wonderen
jeroen

Berichtdoor Abe op za aug 27, 2005 20:27

Er is altijd een kansje dat je er uit gepikt wordt op een vliegveld. Kwestie van het risico durven nemen of niet. De tip van Jeroen is wel een goede inderdaad!

Als je met de auto gaat heb je dat probleem in principe niet. Hoewel ik me afvraag hoe het in Zwitserland gaat. Kan me voorstellen dat de grenscontroles daar nog wel scherp zijn.
Abe
Moderator

Berichtdoor Brava op za aug 27, 2005 20:32

Abe schreef:Als je met de auto gaat heb je dat probleem in principe niet. Hoewel ik me afvraag hoe het in Zwitserland gaat. Kan me voorstellen dat de grenscontroles daar nog wel scherp zijn.

Om kort te gaan; nee. Als je met de auto Zwitserland binnenkomt is er een simpele paspoortcontrole. Ik heb in vele tientallen keren nog nooit een verdere controle gehad. Voorts hoorde ik van de zomer op de Zwitserse radio dat er een referendum geweest was dat een wet had aangenomen om de paspoortcontrole voor EU burgers met het Schengen beleid op te lijnen. Let wel, ze tekenen Schengen niet (neutraliteit) maar willen dezelfde richtlijnen aanhouden. Ik weet niet wanneer dit in gaat. Uitgaand is er al helemaal geen probleem, dat is meer de zaak van het land dat je dan binnengaat en dat is altijd de EU.
Grootpatser van de Orde van de Herenpols.

Afbeelding
Brava

Berichtdoor jeroen op za aug 27, 2005 20:38

in zwitserland zijn de grenscontroles scherp en zeker op hun eigen produkten
er zijn wel maazen in die grens maar die moet je weten er zijn kleine weggentjes die minder scherp zijn maar het blijft een spel tussen douane en toerist
jeroen

Berichtdoor Misha op za aug 27, 2005 20:42

jeroen schreef:ben al 15 keer naar tenerife geweest en nog nooit hebben ze mij gevraagt waar komt het horloge of goude ketting vandaan je moet wel zorgen dat het niet opvalt dus trui of jas.
vragen ze je het is het jou word tegen het zijne en zal je en factuur moeten laten zien dat je het horloge hier hebt gekocht dat is wel te doen een goedgesprek met een juwelier doet wonderen

Dus opzich mogen ze wel btw vragen over het horloge wat je omhebt?
Tenzij je aantoond dat je het in je thuisland hebt gekocht?

Als het zoiets is, is het wel een raar iets. Kunnen ze net zo goed over je gsm, je schoenen, enz gaan vragen :?
"When a strong man uses weak methods, then weak methods can become strong --- but when a weak man uses strong methods, then strong methods become weak!"
Misha

Berichtdoor Abe op za aug 27, 2005 20:50

Even terug naar mijn vraag. Hoe werkt het met de BTW terugvorderen?
Zijn de prijzen in bv Zwitserland aangegeven zonder BTW?
Abe
Moderator

Berichtdoor jeroen op za aug 27, 2005 20:50

de nederlandse belasting of douane vind als je duure aankopen doet dat je er een bonnetje bij bewaard ik heb meegemaakt een man met munten die naar een verzamel club ging in de usa en trerug kwam in nederland dat hij werd aangehouden en niet kon bewijzen dat hij ze had gekocht want bij ruil of veiling geen bon, moest over de catalog waarde 19 % betalen plus een boete het was een oudere man die moest echt een aardig bedrag betalen ik kon die man van de douane wel wurgen :twisted: maar ik moest zelf ook nog langs hem met 5000 swatch horloges die we moesten inklaaren dus dan hou je je wel in :wink:
jeroen

Berichtdoor Tom op zo aug 28, 2005 18:49

Even een ander vraagje. ivm de ltd. krijg ik een O&W opgestuurd als sample. Die moet ik ook weer terugsturen.
Moet ik hier dan toch btw over betalen of niet.
Wel een beetje lullig,
N.F.U. No one likes us, we don't care!
Tom
Moderator

Berichtdoor Euc- op zo aug 28, 2005 19:44

Zo, krijg jij er 1 opgestuurd? Krijg je dan een al aangepaste versie? Of gewoon de "normale" versie?

(Die zou ik heel stiekem ook wel willen bezichtigen :oops: )
Wat hij zegt.
Euc-

Berichtdoor jeroen op zo aug 28, 2005 20:13

volgens mij heeft een sample niet echt een markt waarde als je het maar als sample beschrijft
jeroen

Volgende

Keer terug naar Algemeen